Rancangan
Pengajaran Harian
PENGERTIAN :
Rancangan pengajaran harian merupakan terjemahan Rancangan Pelajaran Tahunan yang mengandungi sekurang- kurangnya maklumat seperti objekif, cara bagaimana hendak mencapai objektif dan kenyataan sejauh mana objektif itu tercapai.
Rancangan pengajaran harian merupakan terjemahan Rancangan Pelajaran Tahunan yang mengandungi sekurang- kurangnya maklumat seperti objekif, cara bagaimana hendak mencapai objektif dan kenyataan sejauh mana objektif itu tercapai.
MENGAPA RPH DIPERLUKAN?
- Mengelakkan sebarang penyelewengan daripada aspek yang perlu diajar.
- Merancang penggunaan alat bantu mengajar yang sesuai.
- Mengajar dengan lebih sistematik dan efektif serta mampu untuk mencapai apa yang di objektifkan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
- Berguna agar guru dapat menyampaikan input pembelajaran kepada murid.
- Untuk dijadikan bahan bukti bahawa guru telah membuat perancangan rapi sebelum masuk ke dalam kelas.
- TARIKH
- HARI
- MATA PELAJARAN
- KELAS
- MASA
- TAJUK
- OBJEKTIF
- KEMAHIRAN YANG INGIN DICAPAI
- AKIVITI YANG DIJALANKAN
- REFLEKSI
CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Subjek
: Lukisan
Kejuruteraan
Tingkatan : 4 Mekanikal
4
Tarikh : 22 Mei 2015
Masa : 8.00 pagi- 9.20
pagi
Tema : Lakaran
Tajuk : Unit 2 (Teknik
Lakaran)
Objektif
Pembelajaran : Mengetahui
teknik lakaran ketika melakar.
Hasil
Pembelajaran : Di akhir pengajaran pelajar:
1. Dapat menyenaraikan 2 atau 3 jenis ketebalan garisan dalam lakaran.
2. Dapat menerangkan perbezaan ketebalan- ketebalan garisan dalam lakaran.
3. Dapat melakar garisan lurus.
1. Dapat menyenaraikan 2 atau 3 jenis ketebalan garisan dalam lakaran.
2. Dapat menerangkan perbezaan ketebalan- ketebalan garisan dalam lakaran.
3. Dapat melakar garisan lurus.
4. Dapat melakar bulatan dengan
menggunakan kaedah jejari dan kaedah kotak.
Masa :
80 minit
Alat/Bahan
Bantuan Mengajar:
1. Power
Point.
2. Buku
Teks Lukisan Kejuruteraan Tingkatan 4
3. Whiteboard
marker.
4. Projektor
Peralatan :
1. Sesiku
T
2. Papan
lukisan
3. Set
Jangka Lukis
4. Sesiku
Set
Pengetahuan Lepas/Sedia
Ada:
1. Takrifan
lukisan kejuruteraan.
2. Prinsip- prinsip lakaran.
3. Pengetahuan
senarai peralatan dan bahan melukis dalam kejuruteraan.
Kaedah :
kaedah tunjuk cara, kaedah memberi
arahan dan kaedah latih tubi.
Nilai Murni : Kerjasama, kerajinan
dan keadilan.
Kemahiran Berfikir : Menjana idea, menilai, membandingkan dan
membezakan
Fasa
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minutes)
|
1.
Guru menunjukkan beberapa
lakaran banggunan dan menara terkenal
dalam bentuk Power Point.
2.
Guru mengemukakan soalan:
-
Apakah aspek yang penting dalam
sebuah lakaran.
3. Jangkaan jawapan pelajar:
- Garisan lakaran
- Bentuk lakaran
3.
Guru menerangkan
kepentingan teknik lakaran ketika melakar. |
Strategi:
Berpusatkan
guru dan pelajar.
KBKK:
Menerangkan.
|
|
Menjana Idea (15 minit)
|
Dapat
menyenaraikan
2
atau 3 jenis ketebalan garisan dalam lakaran.
Dapat
menerangkan perbezaan ketebalan- ketebalan garisan dalam lakaran.
|
|
KBKK:
Menerangkan,menjana
idea dan mengklasifikasikan.
|
Menstruktur Semula Idea
(25 minit)
|
Dapat
melakar garisan lurus.
|
1. Guru
menerangkan secara ringkas garisan- garisan lurus yang terdapat dalam lukisan
kejuruteraan.
2. Guru
mempamerkan contoh- contoh garisan lurus mendatar, menegak dan condong.
3. Guru
menunjukkan teknik melakar garisan.
4. Guru
memberikan latihan pengukuhan Rajah 2(a ) dalam buku teks lukisan
kejuruteraan muka surat 29 kepada pelajar.
|
Strategi:
Berpusatkan
guru dan pelajar.
KBKK:
Menerangkan,
membezakan dan membandingkan.
|
Aplikasi
(30 minit)
|
Dapat
melakar bulatan dengan menggunakan kaedah jejari dan
kaedah
kotak.
|
1. Guru
menerangkan secara teori dua kaedah yang lazim digunakan untuk melakar
bulatan.
2. Guru
menunjukkan langkah- langkah menggunakan kaedah jejari dan kaedah kotak
dengan menggunakan peralatan lukisan kejuruteraan.
3. Guru
mengajukan soalan kepada pelajar.
-
Apakah perbezaan antara kaedah jejari dan
kaedah kotak.
Jangkaan jawapan pelajar:
- Kaedah
kotak perlu membuat lakaran segi empat sama dan kaedah jejari perlu melakar
garisan tengah.
4. Guru
bersoal jawab dengan pelajar tentang kaedah yang sesuai digunakan.
5. Guru
memberikan latihan pengukuhan Rajah 2(b) di muka surat 30 untuk pelajar mengaplikasikan
kedua- dua kaedah.
|
Strategi:
Berpusatkan
guru dan pelajar.
KBKK:
Menerangkan,
membezakan dan menganalisis.
|
Penutup
(5 minit)
|
1. Guru
mengingatkan pelajar untuk menyiapkan latihan pengukuhan sebelum kelas
berikutnya.
2. Guru
merumuskan kembali secara ringkas proses pembelajaran yang berlaku.
3. Guru
memberikan semangat dan motivasi kepada pelajar sebelum kelas ditangguhkan.
|
KBKK:
Merumuskan.
|
Kerja
Rumah / Tugasan:
- Memberi
latihan pegukuhan iaitu Rajah 2(a) dan Rajah 2 (b) di muka surat 29 dan 30
dari buku teks Lukisan Kejuruteraan Tingkatan 4.
Refleksi:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan